architektura krajobrazu, ogrody, rośliny i nie tylko
środa, 20 kwietnia 2011

Witam serdecznie. Troche mnie nie było ale już się poprawiam. Sezon wiosenno ogrodowy juz w pełni więc obowiazków bardzo dużo.

Wracając do forsycji. Według mnie to najefektowniejszy krzew w naszych wiosennych ogrodach. Jest bardzo popularny przez co wpisał się już w nasz krajobraz ale jest to roślina introdukowana do nas, a w stanie naturalnym można ja spotkać w Azji Wschodniej. Według mnie ma same zalety. Piękne, obfite kwitnienie ( jeszcze przed rozwojem liści) powoduje, że każdy zwraca na niego uwagę.


Forsycje zakwitaja na tyle wcześnie (zazwyczaj od początku kwietnia), że nie mają jeszcze zbyt dużo konkurentów w ogrodzie a jaskrawy zółty kolor poprawi nastrój każdemu (mimo, że nie jestem wielbicielką tego koloru to forsycje lubię).

Jej najważniejszą zaleta jest jednak łatwość uprawy. Sa to krzewy niewymagające,rosną w zasadzie same. Nie lubią tylko bardzo ciężkiej gleby i mocnego przesuszenia. Sa odporne na wiosenne przymrozki i choroby. Dzięki temu jest to jeden z najczęsciej stosowanych krzewów w zieleni miejskiej.

Od czasu do czasu przyda sie im jednak przycięcie pielęgnacyjne dla poprawy pokroju i zagęszczenia krzewu. Pamiętać jednak należy, ze forsycję tniemy po kwitnieniu, nigdy wczesna wiosną ani jesienią ponieważ nie zawiążą pąków i nie zakwitną.


Najpopularniejsza to Forsythia intermedia - forsycja pośrednia; ok. 3m wysokości, pedy dość sztywne i wyprostowane z czasem zaczynaja sie przewieszać; kora na pędach oliwkowa, kwiaty zazwyczaj czteropłatkowe

Forsythia suspensa - forsycja zwisła; wys. ok. 2.5 m, pędy wiotkie przewieszajace się; bardziej wrazliwa na mrozy; niepolecana do wschodniej częsci kraju

Forsythia orata - forsycja koreańska; gatunek znacznie mniejszy ok. 1.5 m; kwitnie mniej efektownie; jest bardzo odporny na mrozy

Wszystkie gatunki wystepuja oczywiscie w dużej ilości odmian.